A GRG ISTENEK RMBAN S A RMAI MITOLGIA
A rmai np fejldsnek mg kialakulatlan, kezdeti stdiumban ismerkedett meg a grg vilggal. Mint minden tren, vallsi tren is elfogadta a grgsget tantmesternek, s mint minden tren, vallsi tren is nmagt a grgsghez mrve, a grg szellemmel s a grg szellemrt val kzdelemben alaktotta ki a maga sajtos formit. Ezrt a rmai istenek s a rmai hsmondk vzlatos bemutatsban is arnylag nagy helyet kell hogy elfoglaljon a grg istenek s a grg mtoszok rmai befogadtatsnak az ismertetse. St, els tekintetre szinte azoknak ltszik igazat adni ez a megllapts, akik a rmai mitolgia ltezst is tagadjk.
A msik szempont, mely mindenesetre rthetv teszi azt a tlnk egybknt tvol ll llsfoglalst, hogy a rmaiak a grgkkel szemben, mint mondjk, szellemknek „gyakorlatiasabb” irnya folytn, mitolgia alkotsra kptelenek voltak, a rmai religio rtelmezsbl kvetkezik. Religio, a rmai vallsossg jellemz szava, ellenttben a mitolginak a kpzelert felszabadt alaptermszetvel, a megktttsgre utal br eredetileg semmi kze a religare, a. m. „megktni” ighez amellyel mr a vallst a materialista filozfia szempontjbl brl rmai klt, Lucretius kapcsolatba hozta. Ami a sz etimolgijt illeti, a modern nyelvtudomny inkbb Cicerval rt egyet. E szerint a religio sz a negligere, a. m. „elhanyagolni”, „semmibe venni”, „nem trdni valamivel” ignek ebben a jelentsben korn feledsbe merlt ellenttbl (re-ligere) kpzett elvont fnv; eredetileg a. m. „komolyanvtel”, „lelkiismeretes trds valamivel”. Ennek megfelelen a rmai vallst a rtus jellemzi a legtkletesebben: a szigoran megszabott keretek (hely, id, mozdulatok, formulk stb.) kztt rvnyesl vallsi cselekmny. A „kinyilatkoztatst” a klasszikus kor mindkt npe a termszet ihlet kzelsgben, forrsok mellett, ligetek hs rnyn, barlangok sejtelmes mlyn lak, zeng szav istennknek, a nymphkkal rokon Mzsknak tulajdontotta. De mg pl. Hsiodos Mzsi a vilg keletkezst, az istenek szletst, teht a mtosz nyelvn kifejezett vilgtnyeket, s az istenek nemzedkrendjben a vilgtnyek sszefggsrendszert trtk fel, a rmai Mzsk – a Camenk – Numa mondjban ppen gy, mint a rmai mzsavallst megjt Horatiusnl, elssorban az emberi cselekvs normit kzlik.
A mtosz, br a vallssal kzs eredetnek megfelelen a valsg fantasztikus visszatkrzse maga is, a kpzelet szlte isteneket mint termszet s trsadalom valsgainak magas fok ltalnostsait a tpusalkots mvszi mdszervel fejleszti tovbb, s cselekedeteikben, egymshoz s az emberekhez val viszonyukban a valsg korn felismert trvnyszersgeit brzolja. A religio viszont a kpzelet szlte istenekkel szemben az ember ktelessgeit llaptja meg s dolgozza ki, gyakran aprlkoskod gonddal. Ktsgtelen, hogy a grgk vallsnak is megvolt a maga konzervatv oldala, de egszben vve szabadabb szrnyalst engedett a tle hovatovbb fggetlened mtosznak, mg a rmaiak vallsa a religio tbb kicsinyes szablyt foglalta magban s kvetelbb ervel rvnyestette azokat.
Mindamellett az rintett kt szempont egyikbl sem kvetkezik knyszert ervel a rmai mitolgia tagadsa. A rmai mitolgia ktsgbevonhatatlan fggse a grgtl mindssze azt teszi ktelessgnkk, hogy egy-egy mitolgiai kpzet vndorlsnak tjt, fejldsnek, alakulsnak mikntjt is figyelemmel ksrjk: nem lesz ritka a tapasztalat, hogy egy-egy mitolgiai kp olyan jelentsvltozson megy keresztl a szemnk lttra, amely a grg formt vitathatatlanul italiai tartalom hordozjv avatja. Ezt a folyamatot klnben gyakrabban lesz alkalmunk megfigyelni, mint azt a kzkelet ttelt igazolni, hogy a rmai istennv, eredeti italiai tartalmt teljesen elfeledtetve, a tbb-kevsb rokontermszet jvevny istensgre ruhztatnk. Timaios, az i. e. III. szzadban l szicliai grg trtnetr, kinek klnben a grg mondakincs italiai vonatkozsainak a kiaknzsban mindenkinl nagyobb szerepe volt, a szicliai Arethusa forrs grg eredett hangoztatja, szerinte a peloponnsosi Alpheios foly, miutn Askadin s Olympin keresztlhaladt, a fld al bvik s a tenger alatt jut el a ngyezer stadium tvolsgra fekv Sziclia szigetre, hogy ott jra felsznre bukkanjon; hossz fld alatti tjn is magval hozza nha, rads idejn, olympiai eredetnek jele gyannt, az ldozati llatok trgyjt, vagy az nnepi szertartsokhoz tartoz aranyednyt. Polybios, Timaiosnak a racionalisztikus trtneti kritika szempontjbl bizonyra legszigorbb brlja, tagadja ugyan Arkadia s Sziclia ilyen fld alatti sszekttetst. De ki tagadhatja a grg psztorlet szicliai kifejldsben az arkadiai tnyezk jelenltt, s ki ne fogadn el a szicliai Arethusa Mzskat ihlet forrsvizt megkap szimblum gyannt, szimblumul annak a folyamatnak, mely a grg szellem eszmecsrit Italia fldjn bontakoztatta ki, nemegyszer ppen olyan esetekben, amikor grg talajon – mint az Alpheios bvpatakja – alig is jutottak rvnyre?
Ami pedig a religio s mitolgia viszonyt illeti, annyit csakugyan el kell ismerni, hogy a rmai mitolgia ltalban kevsb vlt a vallstl fggetlenn, mint a grg, sszekttetse az llam vallsi intzmnyeivel tartsabb s szorosabb. A rmai mitolgiban a vallsi szoksok, liturgikus mozzanatok stb. okt magyarz n. aetiologiai elemek ezrt lpnek inkbb eltrbe, s ezrt tallkozunk a mitolgia perifriin arnylag srn egyenesen a religio igazolsra alkalmas legendkkal.
A rmai religinak jellemz vonsa, hogy a jsjelekben megnyilatkoz isteni akarat negliglst piaculumnak, engesztelst vagy bnhdst kvetel bnnek tekinti. Ilyen jsjel mindenekeltt a prodigium, a termszet rendjben bell valamely feltn vltozs, rendellenessg, mellyel az istenek kretlenl s vratlanul figyelmeztetik valamire az embereket. Etruszk mintra, szablyozott formk kztt kvetkeztettek a jvre a haruspexek az ldozati llat belbl, az augurok a madarak rptbl, megjelensk irnybl, szmszersgbl s viselkedsk egyb vonatkozsaibl. Egybknt az etruszk jvendmonds ltudomnynak, amellyel a haruspexek mg Cicero korban is mthattk a rmai npet, megvolt szintn a maga eredetmondja. Egyszer egy fldmves, gy beszlte a hagyomny, Tarquinii etruszk vros hatrban a szokottnl mlyebbre szntott ekjvel s a barzdbl hirtelen felbukkant Tages, Juppiter unokja s a Fld fia. Kls megjelense gyermekre, de rett blcsessge mr csodlatos szletse pillanatban regre vallott. Az eke el fogott krt vezet szolga riadt kiltsra egsz Etruria sszecsdlt s Tages a sokasg fle hallatra kinyilatkoztatta tantsait, amelyeket a jelenlevk rsba foglaltak s ezek a feljegyzsek szolgltak a haruspexek tudomnynak az alapjul.
Targuinius Priscusnak, Rma tdik kirlynak, minden oka megvolt r, hogy a prodigiumot tiszteletben tartsa, hiszen mint egy korinthosi grg szmztt Etruriban nevelkedett fia, csodlatos jelensre hivatkozva igazolta jogosultsgt Rma trnjra, majd prodigiumra hivatkozott utdjnak kijellsnl is. Rmba vezet tjn fejrl lltlag sas ragadta el a kalapjt, majd egy darabig a magasban replve vele, visszahelyezte a fejre; utbb, mr kirlyi hzban, olthatatlan, de semmit el nem emszt lng jelent meg egy gyermeknek, Servius Tulliusnak a fejn, lthat jell annak, hogy lesz egykor Rma hatodik kirlya. A madrjslat (augurium vagy auspicium) megbecslsre a legenda szerint mgis egy csodlatos esemny tantotta. A rmai npnek a vrosalapt Romulus ltal megllaptott hrom tribushoz, a Ramnes, Tities s Luceres trzshez – gy beszli el Livius – tovbbi centurikat akart csatolni. De kornak hrneves augurja, Attus Navius, arra hivatkozva, hogy Romulus annak idejn madrjslat alapjn intzkedett, a madarak j megkrdezse nlkl sem-mi vltotatst nem tartott megengedhetnek. Haragra lobbant az ellentmondshoz nem szokott kirly s gnyosan fordult az augurhoz: „No ht, te isteni ember, tudd meg a madaraktl, hogy megtrtnhetik-e az, ami most az eszemben jr!” Az madrjslatot tartott s igenl vlaszt hozott. „Mrpedig n arra gondoltam” – vetette oda diadalmasan a kirly –, „hogy te a kssel a kszrkvet fogod elvgni. Fogd ht ezeket s tedd meg, amit a madaraid megtehetnek mondtak!” s az augur fogta s elvgta kssel a kszrkvet.
De sem eredetisgnek viszonylagosabb mrtkvel vagy korltozottabb rtelmvel, sem pedig pusztn a religio al rendelsvel nem emeltk ki mg azt a vonst, mely a rmai mitolgit a grgtl a leghatrozottabban megklnbzteti. Maga az a religio is, amelytl a rmai mitolgia legalbb olyan mrtkben fgg, mint a grg mitolgitl, megkvnja, hogy sajtos termszett szemgyre vegyk, mert slyos s a rmai vallstrtnet tern sok flrertst okoz tveds volna azt hinni, hogy a rtus merev ktttsgeiben kimerl. Szmos plda mutatja a religinak a rmai llami lettel val szoros s sokoldal kapcsolatt. gy, mikor i. e. 300 krl a tmad gallok magt az „rk Vrost” is feldltk, a rmai np krben olyan hangok hallatszottak, hogy az szks romok fradsgos jjptse helyett kltzzenek t mindnyjan a nhny vvel korbban elfoglalt Vejibe. Rma egyik legnagyobb fia, M. Furius Camillus, az utols percben szmzetsbl hazatrve, elbb az ellensggel, majd sajt polgrai htlensgvel szemben vdte meg a vrost. Augustus trtnetr kortrsa, Livius, ki e fordulatot mindenesetre a maga kora szemszgbl tli meg, kiemeli, hogy Camillus leginkbb vallsi jelleg rveivel brta maradsra s a vros serny jjptsre a kishit polgrokat.
Az a beszd, amelyet ebben a helyzetben Camillus ajkra ad Livius, egyike a rmai vallstrtnet legtanulsgosabb emlkeinek. „Mirt is szereztk vissza ezt a vrost?” – krdezi keseren a vros megmentje. – „Mirt is ragadtuk ki a megszll ellensg kezbl, ha most, hogy visszafoglaltuk, magunktl hagyjuk el? Mg a gallok volt a gyzelem, br az egsz vrost elfoglaltk, a Capitoliumot s a fellegvrat mgis a rmai istenek s a rmai emberek tartottk kezkben s lakhattk tovbb; most, hogy a rmaiak gyztek s a vrost visszafoglaltk, a fellegvr s a Capitolium is magra fog maradni? Hogy nagyobb pusztulst hozzon erre a vrosra a kedvez fordulat, mint amilyet balszerencsnk hozott? Az n meggyzdsem szerint mg ha nem volnnak is olyan vallsi megktttsgeink, amelyeknek az alapjait a vros alapjaival egytt raktk le s kzrl kzre adtk t a nemzedkek, olyan kzvetlenl nyilatkozott meg a mi napjainkban az istensg jelenlte a rmai trtnelemben, hogy az istentisztelet mindennem elhanyagolsa az emberek rszrl megengedhetetlen. Hiszen nzztek csak az egyms utn kvetkez esztendk akr kedvez, akr kedveztlen esemnyeit s azt fogjtok tallni, hogy minden sikerlt azoknak, akik az isteneket kvettk, minden balul ttt ki azok szmra, akik az istenekkel nem trdtek... Ltva az isteni akarat tiszteletnek s elhanyagolsnak ezeket a slyos jeleit az emberi viszonyokban, mit gondoltok, polgrok, mekkora gyalzat az, amire a korbbi bn s bnhds hajtrsbl mg alig kiemelkedve kszlnk? Van egy vrosunk, amelynek alaptsa az isteni akarat megkrdezse mellett trtnt, nincs benne egyetlen hely sem, amely ne volna tele a religival s az istenekkel: az nnepi ldozatokra a napok sincsenek pontosabban megllaptva, mint a helyek, amelyeken bemutatsra kell kerlnik. Ezeket az isteneket mind, az llam s a csaldok isteneit, el akarntok hagyni, polgrok?”
A rmai istenek megjelenst az emberek kztt sokkal gyakrabban hatrozza meg a hagyomny a valsgos trtnelem adataival, mint a grg istenek epiphanijt. A rmai vallsossg uralkod vonsa a trtnelemben megmutatkoz erk tisztelete. Ebbl kvetkezik, hogy a rmai mitolginak idrendje van, s ez az idrend nagyjbl azonosthat az italiai, majd a rmai trtnelem idrendjvel; jobbra ez a trtnetisg a keret, amelyben elismersre tall az istensg. Ebben a trtneti keretben jutnak rtelmezshez gyakran a legtisztbban mitikus termszet istenalakok is, mint pl. Anna Perenna alakja, kiben a tavasztl tavaszig, vrl vre jjszlet s elreged, kzben a fld npt a vegetci bsgvel tpll termszetet kell ltnunk, mr akr az „v” jelents latin szval (annus) fgg ssze a neve, ahogy rgebben magyarztk, akr, ahogy jabban hiszik, mint a grg Dmtr neve is, a fld anyai termszetre utal (1). A rmai trtnetisg keretbe egyszerre kt ponton is beleilleszkedik: az egyik rtelmezs a honalapts mondakrben, Aeneas krnyezetben ad alakjnak trtneti jelentst, a msik mr a kztrsasg korai osztlyharcval, a patrciusok s a plebejusok kzdelmvel hozza kapcsolatba. Ez utbbi mint jellegzetesen plebejus hagyomny rkldik tovbb, szemben a Menenius Agrippa alakjt az uralkod osztly rdeknek megfelelen eltrbe llt patrcius hagyomnnyal. Ilyenformn mosdnak el a rmai mtosz hatrai a monda vagy a legenda fel.
A rmai mitolgia kpzeletjrsnak alapveten trtneti irnyval fgg ssze az is, hogy magyarzatban nagyobb szerephez juttathatjuk az euhmerizmust, mint a grgknl. Az is igaz, hogy a rmai mondaanyag, st javarszt a szorosabb rtelemben vett rmai mitolgia is mr ersen euhmerisztikus szrn keresztl jutott el hozznk, st mr a latin kltszet klasszikusaihoz is, legalbbis attl kezdve, hogy Ennius, a „rmai kltszet atyja”, latin nyelven is feldolgozta Eumeros hres knyvt az istenek emberi, a mtoszok trtnelmi eredetrl. Ami a grgk szemben az istenek olymposi trnja dntgetsnek szmtott – a felvilgosods szempontjbl, az a rmaiaknl az uralkod osztly erklcsi eszmnyeinek a legmagasabb piedesztlra helyezst jelentette – az llam ideolgiai biztostkait erstve. Ez a klnbsg a grg filozfusok negatv – a mitolginak ellentmond – s a rmai kltk pozitv – a trtneti ntudatot breszt vagy ppen apologtikus – euhmerizmusa kztt magban vve is indokoln a rmai mitolgia nll feldolgozst. Mg akkor is, ha valban egyetlen istennevet sem tudnnk felhozni, mely ne grg kpzetnek adna rmai kntst, egyetlen mitikus motvumot sem ismernnk, mely a grg mitolgia pldaadsra ne rulkodnk. Aeneas mondirl is elmondhat, hogy „morzsk csupn Homros gazdag asztalrl”, st a rmaiak st is bizonyra Italia grg telepesei lttk benne elszr, de a Trja all menekl hs Rmban lett Juppiter Indiges nven istenn. Romulus s Remus mondjhoz is knny a grg mitolgibl keresni prhuzamokat – a legszembetnbb Tyr ikreinek, Peliasnak s Nleusnak a trtnete, kiket szintn isteni atyjuk (Poseidn) szent llata (a l) tpll. De csak a rmaiak vallsos rzse emelte a Vrosalaptt isteni atyja, Mars mell, mint a rmai np isteni tkletessgben megjelen kpviseljt, nevben is a rmai polgrok egyik sokflekppen magyarzott nevre („Quirites”) utal Quirinust. Tbb ez, mint a grg hrsz-kultusz, azt lehet mondani, hogy ilyen esetekben a mtosznak nem kvlrl rerszakolt magyarzata, hanem veleszletett tendencija bizonyos rtelemben euhmerista jelleg.
A rmaiak trtneti emlkezete Janusban s Saturnusban ltta a legrgibb italiai isteneket, Saturnus nnepn, a Saturnaliban a legrgibb rmai vallsos intzmnyt. Janus s Saturnus kzs uralmt skor s trtneti kor hatrn lttk. A rmai vallstudomny egy ksi kpviselje, Macrobius tudst arrl, hogy Saturnus templomnak oromzatt tritnok dsztettk. s mirt? Marcrobius legalbbis gy tudja, mert e tritnok farka elmerlt a talajban, mint ahogyan a Saturnus uralkodsa eltti id elvsz a meg nem szlaltathat nmasgban. Saturnustl kezdve van hangja az esemnyeknek, azaz az emltsvel kezddik a trtnelem.
Hamistatlan euhmerizmus, azaz nem a rmai mitolgira jellemznek tallt, immanens euhmerisztikus tendencia, hanem a mtosz lnyegt flreismer tudkos okoskods az, ha Janusban s Saturnusban az sidk egytt uralkod kt haland kirlynak a mitolgia ltal megrztt emlkezett keresik. Az Ennius ltal meghonostott Eumeros racionalizmust kvettk azok a rmai tudsok, akik Janus ktarc brzolsban a mindenre gyel, elre-htra tekint, megfontolt kirly szimbolikus jellemzst lttk csupn, s Janusnak az ajtkkal val kapcsolatt azzal magyarztk, hogy az igazsgos uralkodsa alatt minden hz biztonsgban volt. Saturnus temploma llami kincstrul szolglt: a rmai euhmeristk szerint azrt, mert abban az idben, amikor Saturnus uralkodott Italia felett, nem fordult el lops az orszgban.
Csakhogy Janus s Saturnus elssge mg nem a trtnelem, hanem a mtosz idrendjre vonatkoztatand. Nem azrt llnak k az italiai istenek ln, mintha valaha is bizonytani tudta vagy akarta volna valaki, hogy nluk rgibb istensge, az vknl korbban elismert kultusza vagy nnepsge nem volt ismeretes Italinak. Egyszeren azrt llnak k mindennek a kezdetn, mert ez a kezdetenlls istenalakjuknak leglnyegesebb vonsa. Saturnus a maga mitolgiai lnyege szerint az emberisg trtneti fejldse egsznek, Janus pedig minden egyes idszakasznak s minden j vllalkozsnak a kiindulpontja; Saturnus rmai nnepe, a Saturnalia is az emberisg kezdeti llapotnak boldog aranykort idzi fel, s bizonyos mrtkig az skommunizmus emlkt intzmnyesti.
Az rintett mozzanatok mindegyiknek vannak grg elzmnyei. Mgis, valamennyit tbb vagy kevsb a rmaiaknak a grgknl sokkal hatrozottabb idlmnye fejlesztette tovbb. Saturnust forrsaink szinte kivtel nlkl a grg Kronosszal azonostjk. Kronost, az aranykori nemzedk istent, tudjuk, fia, Zeus tasztotta le trnjrl, a mtosz legltalnosabban ismert vltozata szerint egyenesen a Tartaros mlyre. De Rmban e mtosz folytatsa szerzett nagyobb npszersget magnak, az, amelyik a trnjavesztett sistent Italiba vezeti, hogy ott meghosszabbtsa az aranykor lett. Italia aranykorisga: eredetileg maga is grg mtosz, s azoknak a mtoszoknak a sorba tartozik, melyek a grgsg szemhatrnak a szleit boldog jmborsgban l mess trzsekkel npestettk be. Ilyen mitikus peremnpek mr Homrosnl a Napkeletre s Napnyugatra lak aithiopsok, kik az isteneket ltjk lakomikon vendgl, ilyenek tbbek kztt a messze szakon otthonos hyperboreusok, akiket Apolln ltogat meg; a hvogat messzesg kprztat boldogsgval kecsegtette az ott elsnek megtelepl grg gyarmatosokat Italia is, melyet egyenesen Hesperinak, az Esthajnal vagy a Napnyugat orszgnak is neveztek, s csodlatos termkenysg kertnek kpzeltek. Ennek a mtosznak a szempontjbl Janus, Hesperia kirlya, aki befogadja a szmkivetett Saturnus istent, nem is ms, mint az isteneket vendgel jmbor mitikus peremnp kpviselje. Ebbl kvetkezik, hogy az a mtosz, mely szerint Janus kirly szvesen ltja a hajn rkez Saturnust s nknt megosztja vele az uralkodst, nem keletkezhetett msutt, csak Grgorszgban, melynek Dl-Italia gyarmatostsa eltt fldrajzi ltkrt hatrolta nyugat fell Italia. A mitolgia fldrajzban az ilyen tvolsg ktrtelm: Italia s a hozzcsatlakoz Sziclia a peremvidknek a tlvilggal rintkez hallossgt mutatja pl. azokban a mtoszokban, amelyek Odysseust vezetik el ide. Mr az Odysseinak a hall hatrn jr kalandjait is erre a tjra volt szoks jobbra lokalizlni; egy ksbbi mtosz szerint vgl hallt is Italiban lelte a szerencss hazarkezs utn j kalandokra indul hs. Az ilyen fldrajzi mtoszok termszethez tartozik, hogy abban a mrtkben, amint az j felfedezsek kijjebb toljk az ismert vagy ppen gyarmatostott terletek hatrait, a mitikus peremvidkek is egyre jobban kitoldnak valamennyi gtj irnyban. A mitikus Nyugat szerept is Italitl Hispania vagy ppen az Atlanti-cen szigetei vettk t idvel, s ha Saturnus italiai tartzkodsnak a mtosza megmaradt volna egyszeren grg mtosznak, bizonyra nem tapadt volna meg a rejtelmessgt a trtnelmi rintkezsek sorn levetkz Italihoz. Csakhogy addigra mr a grg gyarmatosoktl, kiknek vllalkoz kedvt duzzasztotta eleinte a mess boldogsggal kecsegtet, de egyben hallos kalandokra hv messzesg mitikus ktrtelmsge, tvettk a mtoszt az italiaiak, s a jellegzetes „peremnp-mtosz”, a mitikus kp rintetlensge mellett, tkletes jelentsvltozson ment keresztl, amennyiben az anyafldben megkapaszkod rmai hazaszeretetnek adott mitolgiai formt.
Saturnus ni prjrl is ezzel kapcsolatban kell szlnunk. Kronos felesge Rhea, kivel grgk is, rmaiak is azonostottk a kiszsiai istenanyt, Kybelt. gy Kronos s Saturnus azonostsa folytn a rendszerez teolginak Kybelt kellett Saturnus mell lltania. Csakhogy ettl eltr hagyomnnyal is tallkozunk, olyannal, amely szerint Saturnus felesge Ops, a Fld egyik segt, anyai megnyilatkozsa, kihez gy imdkoztak, hogy a fldre ltek s a fldet rintettk meg kezkkel. Saturnus, felesgvel egytt, a fldmvels, a gabonatermeszts s a gymlcstermels kezdemnyezjnek szmtott, s egyik attributumban, mely eredetileg Kronos megcsonkttatsnak volt az eszkze, a fldmves isten jellemz eszkzt, sarlt vagy szlkst lttak. Bizonyra ez sem volt minden grg elzmny nlkl, hiszen pl. Kyrnben, az afrikai grg gyarmatvrosban is Kronos nnepn friss fgekoszort hordtak az nneplk a fejkn s mzes lepnyekkel ajndkoztk meg egymst, mert a mz s a gymlcs feltalljt tiszteltk az istenben. De Italiban – mint mondtk: „Saturnus fldjn”bontakozott ki teljesen az istennek ez a vonatkozsa, az italiaiak szlfldjk jtevjt, a Fldanya mlt prjt tiszteltk Saturnusban. Saturnus nemestette elszr oltggal a gymlcsfkat s ezzel prhuzamosan az emberek letmdjt is megszeldtette, a mveltsg alapjait vetette meg. Azt olvastuk az aranykorrl, hogy a fldmvelst mg nem ismerte, az aranykori boldog sllapot embere berte azzal, amit a fld szzies rintetlensgben nmagtl megtermett. Logikai ellentmonds teht az, hogy ugyanez a Saturnus, aki az embereket a fldmvelsre megtantotta, az aranykor lett is meghosszabbtotta puszta jelenltvel Italiban. Mitolgiai szempontbl ppen ez az ellentmonds rtkes a szmunkra, mert meggyzen mutatja, hogy itt nem pusztn a grg mtosz tuds-tudkos latinizlsrl van sz, hiszen ez esetben a mitogrfus elkerlhette volna az ellentmondst. A grg mtosz aranyfstje alatt az italiai mtosz parasztibb anyagt tapinthatjuk ki: Saturnus italiai mtoszban a fld szeretete s az italiai fld szeretete fondik egybe, s az aranykor mtosza a grg bukolika artemisi-psztori vilga utn az italiai fldmves kultra saturnusi vilgban kap j helyet s rtelmezst. A grg mveltsg termszetesen mitolgiai vonatkozsban is tartotta annvira bvletben a legjobb rmaiakat, hogy pl. olyan nagy latin klt is, mint Vergilius, elbb a Bucolica grg keretben fejezte ki a visszatr aranykor egybknt keleti jvendlsek ltal is tpllt remnyt, s csak utbb tallta meg a fldmvels s az ldott italiai fld dicsretben az aranykor jzanabb-parasztibb, s egyszersmind sajtosabban latin kifejezst. Annak az idyllnek a megvalstsa, melyet a Georgica gr, nem felttelez semminem kozmikus vltozst, csupn a rmai np visszatrst az let egyszer paraszti formihoz, s ragaszkodst Italia szent fldjhez, a termfldhz s a szlfldhz, amelyet a klt most jellemzen „Saturnus fldjnek” (Saturnia tellus) nevez. Augustus kornak aranykor-mtoszrl kell majd ms sszefggsben is szlnunk, de mr itt utalhatunk Vergilius fmvnek, az Aeneisnek azokra a soraira, melyekben Saturnus boldog napjainak, Latium kln aranykornak a visszahozatalt s az egsz vilgra val kiterjesztst vrja Augustustl.
Saturnus kora trsadalmi vonatkozsban azt az sllapotot jelenti, amelyben nem volt mg magntulajdon, nem voltak trsadalmi klnbsgek s nem ismertk a hbort. Saturnus templomnak aerarium gyannt val szereplst azzal is magyarztk, hogy az idejben mg minden kzs volt, annak, ami ebbl az idelis vagyonkzssgbl megmaradt, mr mint az llami kincstrnak, Saturnus templomban van a helye. Saturnus decemberi nnepnek, a Saturnalinak is megvolt a mintja a grg Kroniban, melyet lltlag Athnben is megnnepeltek, de annyi bizonyos, hogy a grg nnep sem npszersgben, sem jelentsgben nem volt a rmaihoz foghat. A Saturnalia a saturnusi trsadalmi eszmnyt valstotta meg, legalbbis az nnep szkre szabott idhatrain bell, minden v decembernek 17-tl 21-ig vagy ppen 24-ig. A Saturnalia tartama alatt nem volt szabad hbort kezdeni, sem bntetst vgrehajtani, s az aranykori egyenlsg emlkre az nnepi lakomn urak s szolgk egyms mellett ltek, st az urak szolgltk ki a szolgkat. Igaz, a cliensek nmelykor az nnep alkalmbl olyan pazar ajndkokkal halmoztk el a patronusaikat, hogy az nnep mr-mr nyomaszt sllyal nehezedett a szegnyebbekre; a szegny np vdelmben eljr Publicius tribunus javaslatra ekkor hatrozatba ment, hogy a szegnyebbek a gazdagabbaknak csak viaszgyertyt ajndkozhatnak. gy olvasta ezt rgi rsokban a mr emltett Macrobius, ki a IV. s V. sz. fordulja krl a Saturnaliknak kln knyvet szentelt; a viaszgyertyknak a tli napfordul tjra es nnepn igen termszetes a szerepk, s gy valszn, hogy a szocilis clzat reform nem j trgyi elemet vezetett be a npszoksba, hanem az nnepnek ppen egyik jellegzetes mozzanatt hagyta – j rtelmezssel – rintetlenl.
A Saturnalia els napjt ppen kt ht vlasztotta el Janus nneptl, az jvtl. S ha Saturnus nnepe az emberisg sllapotnak csak az idk vgn visszatr idyllikus boldogsgt, a trtneti lt kezdett s vgpontjt idzte fel vrl vre, Janus nnepe az rkk megjul, rkk jra kezdd, vrl vre mindent ellrl kezd s mindent megjt id lmnyt lltotta eltrbe. Janur 1-nek mint az v kezdetnek a rmai kztrsasg korban klns nyomatkot adott, hogy erre a napra esett fnyes klssgek kztt az j consulok hivatalbaiktatsa a Capitoliumon. Mert Janus minden kezdet, minden elinduls, minden bejrat istene. Kt arca van: elre s htra tekint egyszerre, a bejratoknl ltja azt is, ami kvl, azt is, ami bell van, s nnepn, az esztend els napjn, a mltat s a jvt egyformn szmon tartja. Mint az ajtk re figyeli a bejvket s figyeli a tvozkat, megnyit s bezr, kezben kulcsot tart s kt ellentmond mellkneve, Patulcius, a „megnyit” s Clusius, a „bezr” mgtt ugyanaz a ktarc istensg rejtzik. Hasonl neveket visel kt ni ksrje is: Antevorta, az „elrefordul” s Postvorta, a „htrafordul”.
A rmaiakat sajt vallsos kpzeteiknek nemcsak kifejezsben, hanem rtelmezsben is segtette, ha valamelyik grg isten plasztikus alakjval hozhattk kapcsolatba. Jellemz, hogy Rma vallsos intzmnyeinek „poeta doctus”-a, Ovidius, azrt mondja problematikusnak Janus isteni lnyegt, mert Grgorszg nem tud hozz hasonl istensget felmutatni. S mg ezek utn sem tudja msknt rtelmezni, mint hogy a grgk Khaosval azonostja. Mr elbb nhny vtizeddel Nigidius Figulus egyenesen a grg kultuszbl vezette le Janus alakjt, utalva arra, hogy Apollnt is tiszteltk Thyraios mellknvvel, mint az ajt istent, s hogy Apolln nvrhez, Artemishez, kit a rmaiak Diannak, „ragyog”-nak neveztek, a nv hmnem formjt felttelezve, knnyen prosthat egy Dianus nev isten, mely Dianhoz val viszonyt (s a nv jelentst) tekintve, ppen gy azonosthat (Phoibos) Apollnnal, mint hangalakja szerint Janusszal; Janus kt (st kivtelesen a ngy vilgtj fel fordul ngy-) arcsgt illetleg Diana-Hekat hromarc brzolsaira is lehet utalni. E rgi magyarzatnak ma is akadnak hvei, ami magban vve mg nem is hibztathat felttlenl. Nagyobb hiba, ha ebbl is a mellett az llspont mellett kovcsolnak rvet, hogy rmai mitolgia nincs, mert mindez a grg mitolgia puszta msolata. Janus esetben is legfeljebb ha arrl lehet sz, mint Saturnus esetben: a grg forma segtette kifejezshez az itliai hagyomnyt.
Ha Saturnusszal kezddik az emberisg trtnete, Italia trtnete a rmai mitolgia szerint akkor kezddik, amikor Janus, Italia si istenkirlya befogadja orszgba Saturnust. A felmrhetetlen, trtnelem eltti mozdulatlansghoz ekkor jrul az id mozzanata, aminthogy a mtoszok allegorikus tartalmnak kihvelyezsre trekv filozfusok szerettk is Kronos nevt a grg khronos, a. m. „id” szval azonostani. Eredetileg Cmesesszel uralkodott Latium felett Janus, kirl az egsz vidk a Camasene nevet kapta, mg Janus nevt az si vros, Janiculum, majd a Janiculus halma viselte. Mr egyedl uralkodott Janus, amikor hajn megrkezett Saturnus; Janus nemcsak hogy szvesen ltja a szmztt kirlyt, hanem az uralkodst is megosztja vele, npe javra, mert Saturnus a fldmvels bevezetsvel megveti a trtnelmi lt alapjait Italiban. Ennek az si frigynek az emlke gyannt rtelmeztk, hogy a legkznsgesebb rmai pnz, az as ellapjn tbbnyire a ktarc Janus, htoldaln pedig Saturnus hajja volt lthat, vagy ha nem, a pnzzel „fej vagy rst” jtsz gyermekek Rmban akkor is a „fejet vagy a hajt” emlegettk. me, a gyermekek jtka, mint a rgisg hiteles tanja: lusus testis vetustatis.
Saturnus jelenlte teht Italiban az id rendez elve al helyezett mveltsget teremtette meg, mint a trtneti lt alapjt. Termszetesen az ilyen absztrakt megfogalmazsnak megvannak a maga veszlyei: a mtosz nem trtnetfilozfia, aminthogy egyltaln nem is elvont fogalmakkal dolgoz filozfia. Csakhogy a rmai mtosz elssorban a trtnelem mtosza, a trtnelem mtoszv alaktja t gyakran a grgsgtl kszen tvett termszetmitolgiai kpet is, s hogy a mtosz sajtosan rmai jelentsrl fogalmat adjunk, knytelenek vagyunk nha a mitolgiai kpek kzvetlen nyelvt a magunk fogalmi nyelvre fordtani. Csak avval legynk tisztban, hogy ezzel a mtosz jelentst ki nem mertettk, legfeljebb utaltunk r, s nem helyettestettk, legfeljebb az rtelem oldalrl elksztettk a mitikus kp megkzeltst, aminek inkbb a malkots, mint egy filozfiai tzis megrtshez kell hasonlnak lennie.
De a trtnelem nemcsak kulturlis fejlds s ppen nem a barbrsgbl kiemelked np hbortatlan, idyllikus fldmves mveltsge. A kzdelmet az italiai trtnelembe Aeneas (Aineias) hozza, Trjbl, mely a hbor nagy mitikus paradigmjt ltta a falai alatt. Mert Aeneas mitolgiai funkcija nemcsak az, hogy j hazt szerez a hazjukat vesztett trjai isteneknek, hanem az italiai trtnelem kibontakozsa sorn az is, hogy jelenltvel megosztja az italiai snpeket. Diomds, a trjai hbor utn Italiban megteleplt grg hs, ki mr Trja alatt szemtl szemben llt Aeneasszal, elborzadva ltja, hogy a trjai hbor most Italia fldjn fog folytatdni, megzavarva Saturnus orszgnak aranykori nyugalmt. S ha utna bkt is teremt a frigy, amelyet Aeneas kt Italia npeivel, s amely az j np szletsre vezet, az aranykort vgkpp felvltja a trtnelmi lt vres kzdelmekkel terhes vltozatossga; a rgi boldogsgbl legfeljebb a paraszti letforma riz meg valamit, amit gy magyarztak nha, hogy Italia parasztjai Saturnus si npnek a maradkai.
Mikor Aeneas az llami kultusz kzppontjban ll Penateseket elhozta Trjbl, Italia si istenei kz teleptett jakat, anlkl, hogy az italiai vallsossg korbbi megnyilatkozsait httrbe akarta volna szortani. A rmai smondnak ez az eleme a rmai vallsos magatarts egyik legjellemzbb, a rmai vallstrtnet folyamn nemegyszer megfigyelhet vonatkozst fejezi ki: j meg j kultuszok intzmnyestse sohasem irnyul a rginek a kiszortsra. Az j istenek trhdtsa egszen a keresztnysg fellpsig sohasem jelent annyit, hogy a rgi istenekkel szemben kell teret nyernik, ppen ellenkezleg, az sibb jogot lvez kultuszok rendszerben kell elhelyezkednik, a rgebben elismert istenekhez s kultuszokhoz val viszonyukban kell a helyket megtallniok. Camillus, mr idzett beszdben, bszkn hivatkozott arra, hogy a rmaiak idegen isteneket is hoztak t Rmba s jak tisztelett vezettk be, anlkl, hogy a rgi vallsi ktelessgekrl megfeledkeztek volna. A rmai mondk nagy sszecsapsainak tipikus fordulata sem a szemben ll snpek egyiknek a msikat megsemmist gyzelme, hanem a kzd felek kiegyezse utn kt-kt snp (trjaiak s italiaiak, majd rmaiak s szabinok) egybeolvadsa.
Ilyen termszet mondk trtneti magva nmelykor vallstrtneti vonatkozsban is kiolvashat a rgszeti leletekbl. Az satsok alapjn is elklnthet az els rmai kzsg kt alaprtege, mondjuk gy: a rmai eredet-hagyomnyok latinjai s szabinjai, az egyms utn betelepl kt trzs, amelyek kzl az els elhamvasztotta halottait, a msik a holttestet elgets nlkl a fldbe temette. A temetkezsnek e kt ellenttes formja kt homlokegyenest ellenkez vallsi felfogsnak felel meg. A halotthamvasztk szmra a halott, lnyegt s erejt vesztve, az lk letbl vglegesen eltvozott, mg az elhantolk a halottat visszahelyezik a Fldanya lre, ahonnt minden l eredt s ahol nemcsak nyugalmat tall, hanem ereje j felfokozsban is rszesl. A rmai vallstrtnet legels hitelesen megllapthat tnynek a mai tudomny e ktfle vallsossg kiegyenltdst tartja. E kiegyenltds nyomn Rmban a halotthamvaszts volt az uralkod temetkezsi md, de a Fldanya: Tellus vagy Terra Mater tisztelete sem szorult soha httrbe, st, a grg Dmtr sok tekintetben hasonl kultusztl erstve, mitolgiai vonatkozsban is hatrozottan kidomborodott. Tallkoztunk mr a Fldanya kt italiai alakvltozatval, Ops s Anna Perenna alakjval. Opsrl azt halljuk, hogy segti az letbe az jszlttet, st hogy veszi elszr anyai keblre, hogy tpllja, de Anna Perenna maga is a Numicius folyban leli hallt. Mrpedig azok az istensgek, amelyeket halni enged a mtosz, ltalban lnyegk szerint alvilgi-hallos termszetek. gy jut kifejezsre a Fldanya tpll termkenysge mellett msik oldala: a halllal val kapcsolata is. Mg szembetnbb ez Diva Angerona alakjnl, ki a hall birodalmnak nmasgt fejezi ki ajkra helyezett ujjval, s ezltal valsggal mitolgiai szinonimja Dea Mutnak, a „nma istennnek” vagy Mater Larumnak, a „Larok anyjnak”, kirl fogunk mg hallani. Dea Dia nven viszont mint a mez termkenysgnek az istennjt tisztelte a Fldanyt a fratres arvales, „mezei testvrek” tizenkt tag testlete; e nagytekintly papok homlokukon fehr szalaggal: infulval s fejkn kalszkoszorval vgeztk szertartsaikat, s homlyos rtelm, si nekkben a Larokrl is megemlkeztek. Bona Dea decemberi nnepre az llam els embernek a hznl gyltek ssze a rmai asszonyok, jnek idejn, hogy a „j istennnek” a fld s a csald termkenysgrt, az egsz np jltrt mutassanak be ldozatot; a frfiak – akrcsak Dmtr Thesmophoria nev nnepn Athnben – ki voltak zrva a szertartsbl.
A latiumi tjk, ahol Aeneas partot r, Vergilius Aeneisben is a „hely vdszellemnek”, a genius locinak a jelenltt rezteti. S Latinus kirly isteni snek, Saturnus finak, Picusnak a palotjban fogadja a jvevnyt. A rmai patrcius hzak elmaradhatatlan dszt alkottk a csald elhalt seinek viaszkpmsai (imagines); a nemzetsgi kultusznak ezeket a velejrit vetti vissza a messzi mltba Vergilius, mikor ezeket az sszobrokat Latinus kirly krnyezetben is elkpzeli. Az mr azonban, hogy kiknek a kpmsaival tallkozik itt Aeneas, jl tjkoztat minket legalbbis arrl, hogy Vergilius kora – ez a Rma vallsi rgisgei irnt a vallsi reform gyakorlati szempontjbl is ersen rdekld korszak – kikben vlte Italia si isteneit felfedezni. Saturnus s Janus kpmsai mellett – kiknek az italiai vallstrtnet lre helyezsn most mr mi sem csodlkozhatunk – Sabinus atya foglal itt helyet, aki klnben Saturnus funkciin is megosztozik, amennyiben Vergilius szerint ltetett elsnek szlt s ezrt szlkst tart a kezben, s itt van Picus, a hres lfkez kirly, kit Circe (Kirk) varzsolt harklly. Sabinusrl vagy Sabusrl ms forrsokbl tudjuk, hogy a szabinok sk gyannt tiszteltk, s legfbb istenknek, az utbb Herculesszel azonostott Semo Sancusnak a fit lttk benne. Picust maga Vergilius Faunus atyjnak, Latinus kirly nagyatyjnak mondja, s attributumai gyannt a grbe krtt (lituus), a kurta kpenyt (trabea) s a kerek pajzsot (ancile) emlti; tvltozst Ovidius beszli el rszletesen, az italiai mondt – melyben Circe alakja mr mindenesetre Italiba lokalizlt grg mitikus alak – a jobbra grg tvltozsi mtoszok (metamorphoses) kz illesztve. A harkly (picus) klnben, mint Mars isten szent madara, Rma alaptsi mondiban is helyet kap, mint a gyermek Romulusnak s Remusnak elhagyatottsgukban egyik tpllja, az ismertebb farkas mellett.
Az italiai vallsossg trtneti rtegezdst tudatos mvszettel brzol Aeneisben a msik stelepes reg kirly krnyezetnek is megvannak a maga vallstrtneti tanulsgai: Euander maga grg szrmazs – arkadiai –, de anyja, Carmenta, a Mzsa sajtosan italiai vltozata; az nnep, melyet Aeneas rkezsekor nnepel, Hercules egy jellegzetesen italiai kalandjban: a barlanglak, emberev ris, Cacus meglsben tallja aetiologiai legendjt. A Juppiter ell Italiba meneklt Saturnus mtosza Italia kln aranykort biztostja Euander szemben is, s ugyan Nestr mdjra, elmlt ifjsga hsi kalandjait emlegetve fel, Herulus kirlyt emlti, kit legyztt s a Tartarusba kldtt, br isteni anyja, Feronia – kiben megint csak a Fldanyra ismerhetnk – hromszor adta vissza lett.
sitaliai istensg az se Aeneas legfbb italiai ellenfelnek, Turnusnak is: Pilumnus. Turnus genealgijban, mint annyiszor mskor, jl ismert grg mtosz folytatdik italiai terleten, italiai helyi sznezettel gyarapodva. Eszerint Danae ldjval Italia fldjre vetdtt, Pilumnusszal egytt felptette Ardet, s az italiai istennel kttt frigye rvn sanyja lett Turnusnak. Az elssorban trtneti szempont rmai mitolgiban ez a genealgiai hagyomny, mely Turnus csaldfjt argosi eredetnek mutatja, arra szolgl, hogy Turnus s Aeneas szembenllsban is az si grg-trjai ellenttet dombortsa ki. gy aztn voltakppen a trjai hbor plntldik t Saturnus boldog Italijba.
Mgis, a trjai hbor grg mtoszhoz kzvetlenl kapcsolt rmai trtnelem a religio befolysa alatt alakul rmai mitolgiai hagyomnyban nemcsak vres hbork sorozatnak, hanem egyben a vallsi intzmnyek fokozatos kibontakozsnak is mutatkozott. Rma hegemnijnak a kialakulsa eltt az nll trzsekbe szervezd latinok sszetartozsra csupn a minden tavasszal ismtld szvetsgi nnep, a Feriae Latinae figyelmeztetett. Az nnepi ldozatot Juppiter Latiaris templomban mutattk be, a Mons Albanuson. Az nnep szntere ez maradt akkor is, amikor Alba Longa vezet szerept mr rgen maghoz ragadta a fiatalabb Rma, melyet Alba Longa elztt kirlynak, Numitornak az unokja, Romulus alaptott, a hagyomnyos szmts szerint i. e. 753-ban.
Szent cselekmnynek szmtott maga a vrosalapts is, de az els szorosabb rtelemben vett istentiszteleti rendelkezseket is Rmban a vrosalapt Romulusra vezette vissza a hagyomny. Az istentisztelet rendjt lltlag albai mdra szabta meg, csupn Hercules kultuszban fogadta el az Euander ltal alaptott grg szertartst. ptette mg az els templomot is Rmban, Juppiter Feretrius tiszteletre a caecinai Acro felett aratott gyzelem emlkre. Az isten mellknevet is evvel hozta kapcsolatba a mondai etimolgia: a saroglyn (latinul feretra) vittk volna a templom helyn llt si tlgyfhoz az ellensg elesett vezrrl szedett zskmnyt, az n. spolia opimt. Az istenek akaratnak tulajdontottk, hogy Romulus pldaad smozdulata sem utnzs nlkl nem maradt, sem mindennapiv nem szrklt. A rmai trtnelem folyamn mg ktszer fordult el, hogy vezrnek vezrrl szedett zskmnyt, spolia opimt helyezhettek el Juppiter Feretrius templomban: i. e. 428-ban A. Cornelius Cossus Veji legyztt kirlynak, Tolumniusnak, i. e. 222-ben M. Claudius Marcellus az insuberek vezrnek, Viridomarusnak a fegyverzett hozta el ide.
Romulusig vezette vissza a hagyomny Juppiter Statornak, a „megllt” istennek a kultuszt is. Mikor mr a bns szz, Tarpeia rulsa folytn a szabinok a rmai fellegvrba hatoltak, s a rmaiak az ellensg kezdeti sikerei folytn fejket vesztve htrltak, a Palatium eltt Romulus gy fohszkodott: „Te, istenek s emberek atyja, legalbb innt tartsd tvol az ellensget: vedd el a rmletet a rmaiakrl s a csfos futst lltsd meg. n pedig megfogadom, hogy itt templomot szentelek neked mint Juppiter Statornak, ez emlkeztesse az utkort arra, hogy a te segt jelenlted mentette meg a vrost.” S mint aki megrezte, hogy krse meghallgatsra tallt, a np fel fordult, ellentmondst nem tr, hatrozott kijelentssel: „Rmaiak, a legjobb s legnagyobb Juppiter (Juppiter Optimus Maximus) parancsolja, hogy meglljunk s innt kezdjk jra a harcot!” Ez volt az az tkzet, amelyben az jult ervel harcba indul rmaiak csak azrt nem semmistettk meg ellenfelket, mert asszonyaik, a szabin nk, akiknek elrablsa miatt indtottak hbort rokonaik a rmaiak ellen, kzbevetettk magukat s bkt szereztek atyik: a szabinok s frjeik: a rmaiak kztt, hogy a bkekts vgl is a kt np eggyolvadsra vezessen.
Juppiter Eliciusnak mr Romulus utda, Numa Pompilius lltott oltrt a Mons Aventinuson, mint mondtk, azrt, hogy jsjeleket csalogasson ki ezltal az istensgtl (latinul elicere, a. m. „kicsalogatni”). De ami a bkeszeret Numa szmra lds forrsa lehetett, a mltatlan utdra hallos veszedelmet hozott. Tullus Hostilius, Rma harmadik kirlya, miutn egsz lett hborskodssal tlttte, ereje fogytn az istenekhez fordult. Jrvny ttte fel a fejt a vrosban, maga a kirly is megbetegedett, s ekkor, mint Livius rja, „testvel egytt szelleme is megtrt, s ugyanaz az ember, ki elbb semmit sem tartott kevsb kirlyinak, mint vallsi szertartsokra fordtani figyelmt, kisebb-nagyobb babonknak szolgltatta ki magt s a npet is eltlttte vallsos aggodalmakkal. Az emberek mr szltben azokat az llapotokat kvntk vissza, amelyek Numa uralkodsa alatt llottak fenn, s meg voltak gyzdve arrl, hogy beteg testkre egyetlen orvossg maradt csak htra: ha az istenektl kieszkzlik a bkt s a bocsnatot. A hagyomny szerint maga a kirly Numa feljegyzseit ttte fel, s amikor ebben Juppiter Eliciusnak szentelt titokzatos nnepi ldozatokrl olvasott, elrejtztt, hogy ezeket az ldozatokat bemutassa. De nem tartotta meg a szertarts vgrehajtsnl a szent szablyokat, s gy nemcsak hogy nem rszeslt semmi gi jelensben, hanem Juppiter, akit bosszantott ez az lszent vallsossg, villmval sjtotta t s gy hzval egytt elgett.”
Numa Pompilius s Tullus Hostilius kztt a religio szempontjbl nemcsak a ritus ismerse vagy nem ismerse volt a klnbsg, hanem az, hogy utbbi egsz lett vrontssal tlttte, mg Numt bks uralkodsa a papi funkcik elvgzsre is alkalmass tette. Livius egyenesen gy tudja, hogy Numa a klnbz papi tisztsgeket, fleg Juppiter fpapjt, a flamen Dialist ppen azrt szervezte, mert gy vlekedett, hogy utdai kzl tbben fognak a harcos Romulusra, mint sajt magra hasonltani. Aminthogy Aeneas sem rhetett a trjai hbor vrtl szennyezett kzzel az istenekhez – ezrt kellett meneklskben Anchisesre bznia a Penateseket – s a Biblia szerint is ezrt maradt a harcos Dvid fira, Salamonra – ki mr nevben is a Bke fejedelmnek mutatkozott – a szently felptse.
A monda szerint Numa Pompiliusnak Pythagoras grg filozfus volt a mestere. Ezt a hagyomnyt mr a rmai trtnetrk is cfoltk; Livius megjegyzi, hogy Pythagoras szz vvel ksbben lt, mint Numa. Mgsem rthetetlen, hogy Numa llamszervezsben Pythagoras tantsait lttk megvalsulva. Pythagoras volt az, ki egy dl-italiai grg vrosban, Krotnban Mzsa-templom fellltst javasolta, hogy az biztostsa az egyetrtst a polgrok kztt. A rmai Mzsk a Camenk, s Numa Pompilius a Camenk szavra hivatkozott az llam bels rendjt biztost vallsi intzkedseiben. S az uralkodsnak az eredmnyeit sszegezheti gy a trtnetr, hogy a szomszdok, kik kezdetben mindannyiuk bkjt fltettk a Romulus ltal alaptott vrostl, utbb olyan tiszteletet reztek irnta, hogy Rmt, mely egszen az istenek szolglatnak szentelte magt, erszakkal megsrteni bnnek tartottk.
Italiai helyi hagyomnyok a grg mtoszt folytatjk a Diannak szentelt ariciai vlgyben, ahol Egeria nympha, Numa Pompilius kedvese volt a forrs istennje. Emlkezhetnk Hippolytos mtoszra, melynek a grgsg szmra Euripids tragdija adott vgrvnyes alakot. Italiban, az Aricia t krnykn folytatst is ismertk a mtosznak: Artemis-Diana kedveltjt rtatlanul elszenvedett knhalla utn Apoll fia, Aesculapius (Asklpios) j letre tmasztotta. A gygyt istent ezrt sjtotta le villmval az let s a hall jogai felett egyarnt rkd Juppiter, az jjszletett Hippolytos pedig az italiai Virbius nven rejtzkdik s rszesl helyi kultuszban az Aricia vlgyben. Hippolytos hallra cloz a tapintatos megszorts: Ovidius gy tudja, hogy lovakkal nem szabad e vidkhez kzeledni. Ebben a krnyezetben, vagy ms hagyomny szerint Rmban, a porta Capena melletti ligetben Egerit a Camenk: a rmai Mzsk veszik krl, tancsad, ihlet sugallatukkal; Numa titkon tallkozott Egerival, s ilyenkor az istenn kzvettette haland frjhez a Camenk oktatsait. Egeria s a Camenk, majd egyb italiai js istensgek – mint Picus s Faunus – mtoszai adtk meg Numa Pompilius intzkedseinek a kinyilatkoztats hitelt.
Numnak tulajdontottk mindenekeltt a Janus-templom pttetst. Janus minden kezdet istene; indtja tnak a hborba kszl sereget, s a Janus-templom vrja haza kitrt kapuval a hazatr katonkat; ezrt csak bke idejn lehet zrva, ha harcban ll Rma, jjel-nappal nyitva van. Rma viszontagsgos trtnete folyamn csak ritkn zrtk be a Janus-templomot: Numa Pompilius bks uralkodsa alatt, az els pn hbor befejezse utn s hromszor Augustus idejben, elszr nem sokkal azutn, hogy i. e. 31-ben az actiumi gyzelem vget vetett a polgrhbornak. gy ltszik, Nero sem akart Augustus mgtt elmaradni, legalbbis az uralkodsa idejn vert pnzek jelkpei kztt fel-feltnik a bezrt Janus-templom kpe.
Ugyancsak Numa hatrozta meg azokat a napokat, melyeken a kzgyek intzse sznetelt; ezek voltak a „tilos napok”, dies nefasti, szemben a dies fastival. s alaptotta a legfontosabb papi testleteket, gy pl. a Vesta-szzek intzmnyt. Vesta, a hzi tzhely istennje, az ember lland leteleplsnek biztostka. Minden csald egy-egy tzhely krl lakott, melyen a tznek nem volt szabad soha kialudnia; a vros polgrsgnak, mint egy nagy csaldnak, kzs tzhelye is volt. Ennek a kzs tzhelynek, mely Vesta kr alak templomban gett, az rizetre rendeltk a hat Vestaszzet. A Vesta-szzeket Rma legelkelbb csaldjaibl vlasztotta ki a fpap, a pontifex maximus, s a kivlasztott lenyokat mr gyermekkoruktl fogva szent hivatsukra neveltk. Tekintlyk rendkvl nagy volt, kegyelemkr szavukat mg a hallra tlt bns rdekben is meghallgattk. De ha kialudt a szent tz, a gondatlan papnt halllal bntettk rte.
Numa alaptotta a hbor istene, Mars Gradivus tiszteletre a Salius papok tizenkt tagbl ll testlett is. A monda szerint uralkodsnak nyolcadik esztendejben az gbl hullott egy pajzs (ancile) a kirly palotjba, s Egeria azt a jslatot adta, hogy Rma addig fog fennllni, amg ezt az gbl hullott pajzsot megrzik. A kirly tizenegy pldnyban ksztette el az ancile mst, gy, hogy a tizenkt pajzs kzt senki sem tudta volna felismerni az igazit. A tizenkt pajzs rizetre tizenkt papot rendelt, akik ktszer az esztendben – mrciusban s oktberben – ugrl, tncol mozdulatok kztt vittk krl a vrosban a pajzsokat, ezrt hvtk ket Saliusoknak (salire = ugrani).
Mr a kirlyok flig mondkba vesz korban ismerkedtek meg elszr a rmaiak grg istenekkel, kivlt mikor a Tarquiniusok szemlyben etruszk szrmazs kirlyok uralkodtak flttk. Az etruszkokhoz az italiai grg gyarmatok kzvettettek grg mveltsget, a rmaiakhoz viszont az etruszkokon keresztl jutott szmos mitolgiai motvum s tbbek kztt Hrakls s a Dioskurosok tisztelete. Hraklst Rmban Herculesnek hvtk s a mondateremt kpzelet klns kedvvel idztt kzdelmes tjainak italiai vonatkozsai mellett. Gryn teheneinek elhajtsa utn puszttotta el az Italia saturnusi vilgnak ellentmond sitaliai rist, Casust. Ugyanekkor tantotta meg Italia slakit arra, hogy az emberldozat barbr szokst szeldebbre cserljk s az alvilg urnak, Disnek, emberi fejek helyett kis larcokat mutassanak be ldozatul. A Dioskurosok, Kastr s Polydeuks nevnek latinos formja: Castor s Pollux. Ez utbbiakkal egytt tiszteltk Rmban Juturna nympht. A Dioskurosok temploma a Forum Romanumon llt s az a legenda fzdtt hozz, hogy a Regillus t mellett i. e. 499-ben vvott tkzet emlkre alaptottk, mert Castor s Pollux hoztk meg a gyzelem hrt Rmba, s fradt lovaikat a Forum Romanumon a Juturna forrs vizben itattk meg. Camilla mondjnak eredeti krnyezett viszont egy jabb kelet megllapts szerint illyr kzvettssel Italiba kerlt grg mtoszok tettk, hogy utbb – mint Juturna alakjt is – a rmai honfoglalsi mondk vonjk a maguk krbe; rmai szempontbl mr mindenesetre italiai hagyomnynak szmtott (2).
Dl-Italia grg gyarmatai fell terjedt el Phoibos Apolln, latinosan Phoebus Apollo tisztelete Rmban. Apolln italiai tiszteletnek kzppontja Cumae, ahol a Sibylla barlangja van. Apolln tiszteletvel egytt szereztek tekintlyt az n. Sibylla-knyvek, e homlyos rtelm grg jsversek, melyekbl kln e clra szervezett papi testlet olvasott ki Rma vlsgos napjaiban tmutatst. E Sibylla-knyveket a hagyomny szerint az utols rmai kirlynak, Targuinius Superbusnak adta t a cumae-i Sibylla. Az etruszk szrmazs uralkod Apolln szentlybe, Delphoiba is kldtt alkalomadtn jslatrt. Phoebus Apoll nvrnek, Diannak, mr eldje, Servius Tullius ptett templomot: Diana holdistenn is, de nemcsak a holdhoz val vonatkozsa rokon a grg Artemisszel, hanem abban az idben, melybl kzvetlenl ellenrizhet forrsaink vannak, mr mindenesetre egszen azonos vele. Mg Juppiter is, kinek a grg Zeus patrrel, „Zeus atyval” val rokonsga rszben mr kzs indogermn eredetkbl folyik, kln rmai fejldst feladva, legalbbis az irodalomban, egszen a grg isten alakjval azonosul. m a kultusz, klnbz mellknevekkel – mint pl. Pistor, vagy a mr emltett Fretrius, Stator, Elicius – kapcsolatban a rmai trtnelemben megnyilatkoz istensg gyannt tiszteli. Mikor pedig a Capitolium hegyn templomot pt Tarquinius Superbus annak a Juppiternek, ki mr a grg Zeus vonsait olvasztotta magba, az egyetemes vilgrend grg istene sajtosan rmai rtelmezst kap: Juppiter Capitolinus tisztelete hovatovbb a vilg rendjt jelent rmai vilgbirodalom egysgnek az ideolgiai kifejezse. „Juppiter, mikor fellegvrbl kitekint a vilgba, semmit sem tall, amit nzzen, csak rmait.” Zeus a grgknl is, mint lttuk, a hatrok istene volt, a borkos, az „esk” s a herkos, a „svny” re egyarnt. Juppiter Capitolinus templomban is megvolt a helye Terminusnak, a „hatr” istensgnek, s hogy megvolt a helye, azt olyan „megokol”, n. aetiologiai monda magyarzza, mely egyszersmind Terminus lnyegt, az elmozdithatatlansgot is kifejezi. Mikor Juppiternek szenteltek templomot a Capitoliumon, minden istenszobrot elhordtak onnt, csak Terminust nem lehetett helybl kimozdtani.
A Sibylla-knyvek elismertetsvel s a felgyeletkre rendelt grg mveltsg papi testlettel egyszerre kaput nyitott a rmai llamvalls gyszlvn valamennyi grg istennek. Ha valami nagy csaps rte, csodlatos eljel, n. prodigium nyugtalantotta Rmt, a Sibylla-knyvekhez fordultak tancsrt. I. e. 500 krl krdeztk meg elszr a Sibylla-knyveket, mikor Rmt rossz terms s ennek nyomn hnsg sjtotta. 496-ban a Sibylla-knyvek parancsra fogadjk meg, hogy templomot ptenek a fld bsgt biztost grg isteneknek, Dmtrnek, a kenyrlds s Dionysosnak, a bor istennek. Dmtrt a rmai Ceresszel, Dionysost Liberrel azonostottk, vagy pedig egyik grg mellknevnek latinos formjval Bacchusnak hvtk, mg a Dionysost kiegszt ni istensget Libernak. Hasonlan hozatjk el 293-ban egy pusztt jrvny idejn az epidaurosi Asklpiost, illetleg azt a kgyt, melyet a gygyt istensg – Apolln fia – megjelensi formjnak tartottak. Asklpiost latinosan Aesculapiusnak, lenyt, Hygieit, az „Egszsg”-et Salusnak neveztk; az ksrethez tartozik a grgl Telesphorosnak nevezett trpe hall-dmon is, aki a mindent elrejt hall jelkpt, a csuklyt viseli, s aki ppen ezrt a rmai provincik kemlkein tbbszr felbukkan „csuklys gniusszal”, genius cucullatusszal rokonthat.
I. e. 367-ben Concordinak, az „Egyetrts”-nek szentelnek templomot a Forum Romanumon, miutn a patrciusok s plebejusok harca nyugvpontra jutott. Az els pn hbor bizonytalansgai kzben Spesnek, a „Remny”-nek, Syrakusai bevtelekor Honosnak, a „Tisztessg”-nek 216-ban e katonai lzads utn ismt Concordinak. Van arra is plda, hogy az emberi cselekvs sikertelen, torz vagy zavaros voltbl valamely istennek tulajdontott, illetleg vele azonostott er hinyra kvetkeztetnek, s ez a hinyrzet kveteli az isten tiszteletnek bevezetst. 217-ben, a trasimenusi csataveszts utn, a Sibylla-knyvek megkrdezsre megfogadtk, hogy Mensnek, az „rtelem”-nek lltanak templomot, mert a csatavesztst a jzan rtelem hinynak a meggondolatlansgnak tulajdontottk. Ilyesmitl vallstrtneti szempontbl nem vlaszthatk el azok az esetek, amikor a prodigium utn a Sibylla-knyvek egy-egy grg isten llami elismerst kvetelik. A hinyrzet, mely egy-egy isten felismersre s elismersre vezet, a rmai np trtnete sorn merlt fel, de a hinyrzet kielgtsre a grgknl tallnak legtbbszr kvethet pldakpet.
217-ben mr a „tizenkt” nagy grg isten (ddekatheon) tiszteletre rendezhetnek nnepet Rmban.
E tizenkt istent a rmaiak gy neveztk: Juppiter (Zeus), Juno (Hra), Neptunus (Poseidn), Minerva (Pallas Athn), Mars (Ars), Trenus (Aphrodit), Apollo, Diana (Artemis), Vulcanus (Hphaistos), Ilesta (Hestia), Mercurius (Herms) s Ceres (Dmtr). Vagy ahogyan a rmai kltszet egyik nagy ttrje, Ennius – sorrendjket a hexameter kvetelmnyei szerint alaktva s ehhez kpest „Juppiter” rvidebb alakjt (Iovis) hasznlva – versbe szedte e neveket:
Juno, Vesta, Minerva, Ceres, Diana, Venus, Mars, Mercurius, Iovis, Neptunus, Vulcanus, Apollo. |
A rmai mitogrfusok szemben a grg mitolgia valsggal zrt rendszernek szmtott, s a maguk feladatnak azt tekintettk ppen, hogy ebben a rendszerben keressk meg a rmai mitolgia minden mozzanatnak a helyt. De a fejlds ilyen irnya sem tette teljesen lehetetlenn pillanatnyi politikai szksgletet kielgt j istensgek elismertetst. A gallok betrst – beszli az egyik ilyen j istensg bevezetst igazol legenda – csodlatos szzat adja elre hrl. A np egyszer fia a Nova Vin – „j ton” – haladva, a Palatinus hegy lbnl Vesta ligete fell, az j csendjben hangot hall, mely az emberi hangnl tisztbb csengssel figyelmezteti, hogy jelentse a magistratusoknak a gallok kzeledst: „A falakat s a kapukat lltsk helyre, mert ha nem gyelnek, Rma elesik.” De nem hedertettek erre, az isteni figyelmeztetsben rszesl Caedicius alacsony szrmazsa miatt. A csaps be is kvetkezett, Brennus, a gallok gyzelmes vezre mr ki is mondta a flelmetes jelszt: Vae victis, „jaj a legyztteknek”, amikor Camillus hatrozott fellpse fordtott a balszerencsn. Akkor aztn gondoskods trtnt a figyelembe nem vett isteni megnyilatkozs kiengesztelsrl: Aius Locutiusnak a Szzatos Beszlnek templomot szenteltek. De az j istenalakon a plasztika hinya jelzi a grg formaads elmaradst.
Termszetes, hogy a rmaiak sokkal inkbb tekintettk ellentmondst nem tr rendszernek a grg mitolgit, mint maga a mitolgit megteremt grg kpzelet. Az italiai mitolginak olyan mozzanatai, amelyek sehogyan sem voltak sszhangba hozhatk evvel a rendszerrel, gyakran jrhattak rosszul. Ezrt ment szinte teljesen feledsbe egy jellegzetes italiai istenn, Nerio, ki mint Mars ni megfelelje sok rokon vonst mutatott Pallas Athnvel, de mg ez szz, amazt, br csak nehz kzdelmek utn s mint a sovny adatokbl sejthet, taln nrabls rn felesgl vette Mars. A grg Aphroditval, itt-ott Ars ni prjval, ppen harcias termszete folytn, mgsem volt teljesen azonosthat, ezrt funkcii Minerva s Venus kztt oszlottak meg, mitolgiai lnyege elhomlyosult, s az eredetileg nevvel kapcsolatos mitikus vonsok elvesztettk szerves sszefggsket. Mr csak modern rekonstrukci – H. Usener nmet vallstrtnsz sok tekintetben ttr tanulmnya – llthatta elnk az istenn egykor lettl duzzad alakjt. Neve (Nerio, Nerienis, Neria vagy Neriene) alighanem „btort” vagy ppen „btorsgot”, „frfiassgot” jelentett a szabin nyelvjrsban; Mars szerelemre gyulladt irnta s egy reg anyka, az itliai mitolginak ms sszefggsben is egyik legjellemzbb alakja, Anna Perenna segtsgt kri; ez elbb kijtssza a szerelmes ifj istent, a menyasszonyi ftyol leple alatt magt csempszi a nsz-szobba; a csff tett isten vgl is elrabolja a szeretett lenyt. A szabin nk mondja olyan eladsban is rnk maradt, ahol Nerio elrablsa mitikus elkp gyannt szerepel. Hersilia, aki a nrabl rmaiak vezrnek, Romulusnak jut, sorsval megbklve s rokonait is kibklsre sztnzve, gy imdkozik: „Neria, ki Mars vagy, hozzd knyrgk, adj bkt, add meg, hogy ldott legyen a mi nszunk, amely a te frjed terve szerint trtnt, hogy minket, hozzd hasonlan, mint szzeket elraboljanak s gy szerezzenek gyermekeket maguknak s viknek, jvend nemzedket a haznak.” Az llam hivatalos istentiszteletein a grg istenek uralma rvnyeslt s az irodalom meg a mvszet a rmai nevek alatt a grg mitolgit tette magv. Ezrt hasznlhattuk fel mi is grg mtoszok forrsai gyannt tbb zben a rmai kltket, Catullust, Vergiliust, Ovidiust, Valerius Flaccust s Claudianust. Ezrt szerepelhetnek knyvnk illusztrcii kztt pldul Pompejiben vagy egyebtt Italiban tallt, legtbbszr klnben grg mvszek keztl ered vagy grg malkotsokat msol emlkek.
De az egyszer fldmves np nem cserlte fel jakkal si isteneit, akiktl az ldst vrta csaldi letre, a vetsre, a gymlcsre, a nyjra. Consus, a fldbe rejtett gabonaszemet oltalmaz isten, Silvanus, az erdk, Nemestrinus, a ligetek istene, Pales, a legelk istene vagy istennje. Kln istenn vdi a marhkat: Bubona, a mhest: Mellonia, a gymlcsfkat: Pomona. Mg a trgyzsnak is van istene: Stercutus vagy Sterculius, akit hol Saturnusszal, hol Picumnusszal azonostanak. Priapus, a kertek durva trfkat kedvel re, mr grg elkpzels – Herms-Mercurius fia –, igaz, hogy Italiban sokkal nagyobb npszersgre tett szert, mint hazjban. A grg Pannal azonosthat Faunus, az llatvilg istene, s Flort, a nvnyvilg, a virgok istennjt is meg lehet grg nvvel nevezni: Khlris, a. m. „Zldell”, „Virul”, Zephyrosnak, a virgzst segt langyos szlnek volt a hitvese. A kltknek mind a kett alkalmat nyjt arra, hogy a grg szabs magas mitolginak italiai sznezetet adjanak. Faunus js istensg s atyja Latinus kirlynak. – Flora Mars szletsnek egy olyan mtoszban jut szerephez, amelyet a grg Arsszal kapcsolatban legalbbis a rnk maradt forrsok nem emltenek: csodlatos virgot nyjt t Junnak s a virg illata teszi anyv az istennt. Mars szletse a rmai naptr szerint mrcius 1-re esett, Juno tallkozst Florval kilenc hnappal korbban, a legdsabb virgzs havnak, jniusnak 2. napjra teszi Ovidius. – A nvnyvilg vszakos vltozsaival hoztk kapcsolatba Vertumnus vagy Vortumnus alakjnak vltozkonysgt; a vltakoz vszakokon kvl a kereskedelem is – Mercurius mellett – az hatskrbe tartozott, s tudni vltk, hogy az etruszkoknl egyenesen fistennek szmtott. – Taln mr kelta hatsra terjedt el a csszrkorban az istllkat vd istenn, Epona tisztelete.
Kln istensgek intzik a csaldi let minden egyes mozzanatt, irnytjk flt gonddal a kis gyermek fejldst. Partula segti az anykat, Ops vigyz az jszltt gyermekre, Vagitanus segti az let els jelhez, a srshoz, mihelyt vilgra jn, Cunina ringatja a blcst, Rumina adja az anyatej bsgt, Cuba fekteti gyacskjba a blcsbl kintt gyermeket, Ossipago ersti csontjait, Fabulinus tantja beszlni, Iterduca vezeti az ton s Domiduca hozza haza.
Klnben is a csalddal, a hzi tzhellyel kapcsolatban rizte meg Rma grg mveltsg uralkod osztlya is a legszvsabban az si vallsos hagyomnyokat. A hzi tzhely vd istensgei a Penates (mindig tbbes szmban) s a Lar Familiaris, a csald, a familia istene, eredetileg az elhalt s jsgos szelleme. A csaldf szletse napjn a Geniushoz, a csaldnak letet ad istensghez imdkoztak. Minden frfi mellett ll ilyen genius, mg az asszonyok lett vgig ksr istenek a junk.
Az elhalt sk lelkei a manes, vagy di manes, a „jsgos istenek”, kik a fld mlyn laknak, egy mly verem, a mundus legaljn, mely hromszor az vben feltrul, s ilyenkor a halottak megltogatjk az lket. Megjelensknek kt oldala van, mint larok, jtkony szellemek, mint larvk vagy lemurok, ijeszt ksrtetek. A „Larok anyja”, a Nma Anya Istenn, Dea Muta, az alvilgi mocsarak nymphja. Ezeket az si hallkpzeteket azonban az irodalomban meglehetsen httrbe szortottk a grg alvilgmtoszok. A kltknl a latin Orcus egszen azonos a grg Hadsszal, az alvilgi birodalommal. Az alvilg urai: Hads vagy Plutn, kinek latin neve